Vilka statistiska siffror kan man förvänta sig av ett topplag?

Jag har gått tillbaka fem säsonger för att kika på vilken statistik man kan förvänta sig av ett topplag. Anledningen till att jag inte går tillbaka längre i historiken är helt enkelt för att det statistiska underlaget inte finns, och därför så blir det ett sparsamt statistiskt underlag. De parametrar jag valt att plocka in är skott på mål/match (SOG/GP), skott på eget mål/match (SOGA/GP), +/- för dessa, PDO (skottefektivitet+räddningsprocent) och corsi (skottförsök för/skottförsök totalt). PDO:n säger i sig självt inte mycket då en hög PDO inte automatiskt är positiv, men tillsammans med dom andra siffrorna så är den intressant. Om ni vill läsa mer om corsi så rekommenderar jag Uffe Bodins inlägg på hockeysverige.se här. Jag har även gjort en sammanställning över de begrepp som förekommer här.

För serievinnare så får vi följande tabell.












Det som vi koncentrerar oss på är värdena i den undre tabellen för att kontrollera vilka siffror som man minst måste ha för att nå en förstaplats. Jag la till både högsta och lägsta värde för att vi ska kunna se spridningen. Men för en analys av detta slag är det mest intressant att se vad laget minst behöver prestera för att vinna serien. Man bör alltså minst ha 28,4 skott på mål/match, som mest 25,3 skott mot egen kasse, en +/- i skott på minst 4,2, en PDO på minst 101,2 och en corsi på minst 53,2%.

Hur ser det ut då om vi markerar dessa parametrar i årets tabell?


















Föga förvånande så är det bara Växjö som klarar av att prestera alla dessa siffror. Men som vi ser så klarar även Djurgården och Frölunda många kriterier. Skulle jag enbart gå på denna analys så är Växjös serieseger given samtidigt som Frölunda och Malmö kommer stiga någon placering. Färjestads höga PDO samtidigt som man inte presterar toppsiffror i övrigt tyder på en viss överprestation och risken finns att dom kommer sjunka mer i tabellen, motsatt gäller då Malmö.

För SM-guldvinnare så blir det istället denna tabell.











Det är intressant att många värden skärps ytterligare. De enda ”krav” som lättas är +/- och PDO, övriga värden skärps åt ytterligare. Jag tycker det är intressant då man ibland hör att lag kan skrälla sig till SM-guld. Skulle vi då istället sortera ut efter dessa kriterier så blir följande lag kvar.
















Vi ser att antalet gröna rutor minskas (förutom på PDO:n). Även här så är Växjö det enda laget som uppfyller alla dessa ”kriterier”. Så i kampen om SM-guldet så skulle jag (föga förvånande) säga att Växjö är storfavoriter och Frölunda smyger med bakom i serielunken. Dom som är närmast att komma upp till dessa siffror bakom är Djurgården och Malmö.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Summering av säsongen 17/18 – Del 2

En rackarns tävling?

Vilka statistiska siffror kan man vänta sig från ett bottenlag?